Mirek Vodrazka - Chaokracie z noveho sveta - A-vropy, Votobia Praha 1997 filozof chaosu, disident, hudobnik, feminista, ... zena 13-19 Uvod. Priznava, ze pise trocha chaticky, prirovnava feminizmus k undergroundu. Vymysla si vlasne slova, vlastny zapis slov (A-vropa, t.j. E-uropa, ne-rad - t.j. ne-poriadok, ... ) 21 Pred vyrazom chaos existuje strach, boja sa ho vsetky ideologie, boja sa ho vyslovit 22 Chaosom sa zaoberaju aj ekonomovia - F.A.Hayek - "dokonale pravidelne spravanie jednotlivcov by mohlo v spolocnosti vyprodukovat chaos" 29 Chaos sa neukazuje ako protivnik bytia, ale ako priepastna medzera, kadial bytie prichadza a vzapati mizne. Vzhladom k poriadku nie je neporiadkom, ale ne-poriadkom. 32 Kurva klamarska, prva zenska bytost na svete povedala: "Spamataj sa nas otce, lebo vo vojne vylejem tolko jedu na spravodliveho muza, ze nebude moct zit". Dva krat vyratala svoje zlocinne skutky, takze sa Ahrivan zaradoval, prebral sa z udesu a pobozkal hlavu jurvy. A objavila sa na kurve ta necistota, ktoru nazyvaju menstruacia. Povedal Kurve: "Co si prajes aby som Ti dal ?" Kurva Ahrimanovi odpovedala. "Mojim prianim je muz, preto mi ho daj !" - Stredoiranska kozmogonia Bundahins. Podla mnohych mytov bol na pociatku prapodivny, vysoko nestabilny prastav - bud praocean, alebo priepast, prazdnota, ci tma. V sumerskej a staroegyptskej mytologii bola koncepcia chaosu ako lona sveta z ktoreho vsetko vznika. Enuma Elis - babylonsky mytus - zensky bozsky princip, zosobnujuci slane morske vody oceanu volali Tiamat - more. Predstavuje zradnost, zenskost, podsvetie, nestrukturovanost, bezpravie, divocinu. Vzostup narodneho boha Babylonu Marduka suvisi s rozmachom mestskeho statu. Dovrsuje sa moc patriarchatu a najvyssim bohom sa stava muzsky boh prava a poriadku. Marduk je stvoritel cloveka, stanovil medze poli, vytvoril 4 svetove strany, je bozsky vynalezca vtedajsich zbrani. Pred bojom s Tiamat si dal zhromazdenim bohov odsuhlasit absolutnu moc. Vitaz sa stal najvyssim bohom. Podmienkou noveho poriadku je rovnakost a anulacia rozdielov. Poriadok sa robi aj medzi bohmi - su podriadovani jednemu univerzalnemu bohovi. 34 V prvotnom chaose vody a hmly nebolo nic co by malo meno, ziadny z bohov sa este neobjavil, vsetko pevniny boli morom. V mytoch sa hovori o vzbure novych patriarchalnych bohov proti matriarchalnemu poriadku, ktory je popisovany ako jeden velky zmatok. Vnutornym zmyslom tychto mytov je premena chaosu ako stavu neusporiadanosti na organizovany kozmos. Zenskemu principu je prisudena negativna hodnota, nadobudol podoby nepriatelskych zivlov co boli porazene. Ludstvo ovlada virilna kozmologicka tuzba po zivote v poriadku, cyklicky, chaoticky lunarny, zensky cas bol nahradeny linearnym, muzskym ponatim. Kopmlementarita chaosu a kozmu je asymetricka, podobne ako zivot a smrt. Voda bola v mnohych starych kulturach symbolom plodnosti. 37 chaos mozno ponimat ako prazdne miesto, ktore materinsky obima kozmos a vsetko "jsouci" porodne uvolnuje, nie upevnuje. 38 kazdy politicky system usiluje o taky druh stability, v ktorom trhliny a poruchy ustupia 47 stare myty rozpravaju, ze zenstvo nebolo odvodzovane od zeny, ale od spontanne plodneho chaosu, rovnako mozstvo od muza ale od strategicky ustanoveneho kozmu. 95 grecky pojem chaskein znamena byt otvoreny, zivat, zostavajuci 121 Indiansky kmen Hopi (ludia mieru = v harmonii so svojim srdcom), protiklad je kahopi - rozpoltany clovek, co ma dva srdcia - kahopi zanik miesta - genius loci, vznika genius toku - miesto sa rozpusta, nastava tok z Europy sa stava Auropa, z politiky miesta planetika toku az po 223 sa zaobera Havlom 243 emancipacia muzov - potlacenim tiamatskeho myslenia, vynalezom specializovaneho, racionalizovaneho vedomia. Etapy - mestska revolucia, priemuselna a planetarna 244 medzi neolitickou a mestskou je tu aj muzska revolucia. Takze ak sa chcu zeny emancipovat, mali by iniciovat alternativnu slabisticku civilizacnu technologiu - zakaz silnych technologii. Mali by kontrolovat vsetky silne technologie (mierove, vojenske aj biologicke). 239 samotna civilizacia zacala polnohospodarskou revoluciou, znamenalo to koniec nomadskeho zivota, usadena civilazacia sa mohla rychlo rozrastat, mohli mat viac deti, s koncentraciou obyvatelstva vrchli kult bohyne matky. Aj architektura mala feminny charakter. Na zaciatku polnohospodarskej revolucie stoji zena, pluh, pradenie, hrnciarstvo su jej vynalezy. 246 protiklad ekonomiky je chremastika - obchod a rozmnozovanie penazi. Este podla Aristotela bola chremastika neprirodzena a spolocensky skodliva. Peniaze su nezavisle na mieste, uloha surovin, tazkeho priemyslu a polnohospodastva sa bude znizovat. 253 tradicne eticke kodexy su odvodene od miesta, tazko sa tym da riadit v pripade neosobnych megasystemov 254 Socialne a existencialne tecieme, ale mravne a duchovne sme zostali na mieste. 256 Planetarny svet je najbezpecnejsi v stave, v ktorom vsetko neustale obieha - informacie, peniaze, ludia, ... 263 chaoticky system moze reagovat na vonkajsiu udalost omnoho rychlejsie a s omnoho mensim usilim ako system nechaoticky 267 Do futbalu bola zabudovana kolektivna demokraticka struktura urbanistickej civilizacie. Je to ritualna spomienka kozmologickeho vitazstva nad neusporiadanoun strukturou. Lopta je vyrazom politicky usporiadanycb vesmirnych sil kozmu, stelesnuje prvotnu kozmicku singularitu genia loci. Je to makrokozmos kolosalneho diania nahusteny do mikrokozmu - ako mesto. Brana je najslabsia cast obce. Symbolizoje pernamentne otvorene nebezpecie pre polis. Lopta ju narusuje, penetruje, ponizuje supera. Futbal je pornograficke, urbanisticke divadlo. 277 K moci sa dostava neviditelny planetarny vladnuci rezim s jedinou bezpecnostnou doktrinou a instituciou - chaokracia. 287 Zena by sa nemala vzdat prava presadit moratorium na tie silne technologie, ktore jednoznacne poskodzuju ich deti a ich biologicku senzibilitu. Rovnako monitorovat zivotne prostredie, farmaceuticky a geneticky priemysel. Treba zacat skumat ci externality neposobia gendrovo. 288 Demokracia zarucuje prava obcanom sa svojom uzemi. Chaokracia nepozna hranice, riadi sa planetarnym pravom - Pax planetaria. Udalosti nemozno datovat post Christum nature, ale post-modernum diluvium 294 V obecnych volbach budu moct volit a byt voleni aj cudzinci co tam trvalo byvaju. Tak ako slobodna volba nabozenstva, ma sa dat volit aj obcianstvo. 296 nema byt aj slobodna volba pohlavia ? 299 nemala by kazda preambula ustavy hovorit, ze na pociatku kazdeho politickeho pribehu bol chaos ? Kym deterministicky chaoticky politicky system zabuda na pociatok, lebo je citlivy na zmeny, klasicke deterministicke politicke systemy (teokracia, monarchia, demokracia) neustale sa snazia nadvazovat na historiu. 300 V novom planetarnom systeme, teda zanikom demokracie, nestrati zmysel len geopolitika, ale aj klasicke delenie lavica, pravica, opozicia, ... Bude to nahradene vplyvom plametarnych tokov, politika bude kvantova. 312 Chaos sa dostavuje vzdy ked tuhost politickeho systemu sa ocitne vo fazovom prechode do tekuteho stavu, potom sa stat snazi zmrazit system - posilni policiu, vojsko a sudy. 316 Muz si nepodriadil zenu len pomocou sily, ale daleko viac mocou specializacie, hierarchizacie a noveho symbolickeho poriadku - mytus, nabozenstvo aj jazyk. Strach z chaosu ako neusporiadanej struktury bude strasit ludstvo ako horror vacui, strach z feminnej neznamosti (pozn. preco potom manzelky nadavaju na muzov neporiadok ??? :-) ) Aj vynalez pisma a linearneho historickeho vedomia spada do obdobia mestskej revolucie 326 zena je vylucena z agory, lebo jej pohlavie ma podobu chaotickej chory. Politika chory je pre muza rovnako desivo chaoticka ako pohlavie zeny - nie je na nej nic vidiet. 407 tanec ako zensky zivel -chaoticky zena - slabisticka - Tiamat, muz - virilny - Marduk 420 Z. Brzezinsky - Chaos v predvecer 21. storocia. Ochrana ludskych prav deklaruje vseobecnu rovnost, ale potlacuje roznost, oroginalitu, pravo silnejsieho, tak ako trhovy kapitalizmus potlacia slabsich tym, ze pouzije vsetky zdroje. 423 Zabehnute kultury sa boja ineho, krok do neznama ich znepokojuje ten krok oslabuje majoritu, posilnuje minoritu V povahe politiky je, ze ide o boj mocenskych sil o ziskanie prava, cize bez moci niet prava, lebo rovnost je najlepsom pripade mravnou poziadavkou, ale vobec nie skutocnostou. Pravo poskytuje celku oporu aby sa upevnil a nerozplynul v chaose Prostriedkom prava je muzsky princip - vynutitelnost prava. Na druhej strane mravnost je stelesnenim zenskej starostlivosti, neda sa vynucovat, ani delegovat 460 O percenta zastupenia zien v politike, v protiklade s tezou to najlepsie bez ohladu na pohlavie 465 stvorenie cloveka, zaplava, pojmy z latinciny, hebrejciny, sumerciny, ... 480 drogy - prostriedok uniku do chaosu - rozostrenie poriadku 499 Ked zanika nejaky symbolicky system tak su zeny viac vystavene posobeniu chaosu ako muzi - chyba im vlastny symbolicky system. Preto sa utiekaju pod ochranu virilneho systemu, to upevnuje ich symbolicke ujarmenie. 513 3 chapania casu - nekonecny cas aion, ropvnomerne plynuci chronos, cas okamihu kairos 519 zena nema cas na seba - ked si najde zvysok casu pre seba, tam sa obnovuje, mladne zvysok sa inak povazuje za nieco na konci (zivota), grecky pojem pre medzeru je chaos