Deň otvorených dverí v Karose Vysoké Mýto
Rôzne dopravné fotografie
Rôzne dopravné fotografie

 
Dopravný mix
Dopravný mix
kamim.sk > fotky > vozy > rôzne > dopravný mix:  prehľad, autobusy, autá, iná pozemná doprava, lietadlá (SIAF 2015, 2017), lodná doprava, vlaky, autosalóny, história, motošport, experti, ITAPA.

Obrazová reportáž zo dňa otvorených dverí v Karose Vysoké Mýto 2002

21. septembra 2002 pripravila Karosa hlavne pre svojich zamestnancov deň otvorených dverí aby mohli svojím rodinám ukázať kde pracujú. Neváhal som a Vysoké Mýto som navštívil. Všetko som poctivo nafotil.

Vysoké Mýto

Vysoké Mýto sa nachádza vo Východných Čechách, okres Litomyšl, 100 km od Brna smerom na Hradec Králové (cesta E442, I/35). Cestovné z Brna stojí od 68 do 86 Kč autobusom, priamy vlak nejde.
Mesto založil okolo roku 1262 Přemysl Otakar II, v roku 1265 už stálo opevnenie. Centrom mesta je štvorcové Námestie Přemysla Otakara II. V posledných rokoch ho zrekonštruovali a práve v keď som tam bol prebiehali na námestí Dni mesta s ukážkou remesiel. Uprostred námestia stojí morový stĺp. Do centra sa z troch strán vstupuje cez brány z 13. storočia. Na východnej strane je Pražská brána, na západnej strane Chocenská z ktorej ostala len jedna veža - Karaska, v juhovýchodom rohu je Litomyšlská. Smerom na autobusovú stanicu sa nachádza kostol sv. Vavrinca, založený tiež v 13. storočí. Mapu a ďalšie informácie nájdeš na stránke mesta www.vysokemyto.cz,

odkiaľ sú tieto obrázky:
stará rytina námestie dnes kostol sv. Vavrinca
rytina námestie kostol sv. Vavrinca

a tu sú moje fotky:
Pražská brána Chocenská brána Litomyšlská brána
Pražská brána Chocenská Litomyšlská
zrekonštruované námestie brána kostola sv. Vavrinca kostol sv. Vavrinca odzadu
námestie brána kostola kostol odzadu

areál Karosy

18.9.2002 slávnostne otvorili modernizovaný výrobný závod. Rozsiahla modernizácia začala v roku 1999. Dôvodom bola malá variabilnosť. Mohol sa vyrábať len jeden typ s malými modifikáciami, s dĺžkou do 11,5 m, zložený zo 6 dielov.
V roku 2001 sa dokončila lakovňa s kataforézou, v auguste 2002 montážna linka. Kapacita závodu sa zvýšila zo 6 na 8 vozidiel za smenu, pričom naraz sa môžu montovať rôzne typy. Počas rekonštrukcie bežala výroba naplno, na uspokojenie dopytu sa zavádzala viacsmenná prevádzka. V čase návštevy sa vyrábali Aresy, Axery a Récreá do Francúzska. V októbri mali nasledovať 954, 951 a 952 (prišli aj do BB), neskôr 961 (už sú v BB aj v Prešove).

Cesta autobusu je nasledovná.
mapka vyrobneho arealu
Po PNT nasleduje "přírez" a dierovanie profilov. V laserovom pracovisku sa automaticky narežú jednotlivé diely a plechy. Uzavreté profily sa chemicky pripravia na zváranie. V zvarovni sa zostaví skelet a oplechuje. Práškovou metódou sa nanesie farba na diely, ktoré sú vystavené zvýšenej námahe. V lakovni skelet prejde chemickou povrchovou úpravou pred ponorením kataforetickej vane. Nasleduje vypálenie kataforetickej farby na 240 stupňov a ochladenie. Pred samotným lakovaním sa sklet obrúsi, vytmelí a vyhladí. Podkladová farba sa nanesie automaticky, vzor sa môže naniesť ručným lakovaním. Z lakovne sa na stojane skelet presunie do montáže. Tam sa nainštaluje všetko vnútorné vybavenie. Poslednou stanicou je hala dokončovania. Citybusy idú priamo do nej. V tejto hale sa oživia motory a elektronika, autobusy očistia a môžu expedovať zákazníkovi. Pri výstupnej kontrole sa sleduje kvalita naneseného laku, či kontroluje tesnosť karosérie.

celý postup vidno na fotkách:
Sídlo Karosy Vysoké Mýto blízko centra vstup do výrobného areálu pri žel. stanici zadná časť rámu dokážem to vyrobyt ...
Sídlo firmy vrátnica časť rámu dokážem to vyrobyt ...
poukladané diely pripravené čelá Aresu tu sa pozvára a oplechuje strecha pripravené bočnice v zvarovni
prvá hala čelo Aresu lavica na výrobu strechy bočnica
zostavený skelet stopy po zváraní skeletu skelet ošetrený kataforézou skelet po nalakovaní
skelet vnútro skeletu po kataforéze po lakovaní
lakovňa po lakovaní sa musí ochladiť a uschnúť bublajúce vane kataforézy cez sklo pripravené nárazníky
lakovňa ochladzovanie vane kataforézy nárazníky
interiér po lakovaní má drevenú podlahu Récreo pred montážou zariadení otvor chladiča v zadnej časti pripravený ventilátor chladiča
po lakovaní Récreo otvor chladiča ventilátor chladiča
pohľad do vnútra Récrea francúzsky autobus ide sa montovať hydraulika protišmyková podlaha
stredné dvere Récrea Récreo opäť bez čela položená podlaha
zadná časť interiéru náprava Meritor asi nemá v náboji redukciu niečo pre domáci trh sedadlá pre francúzskych školákov
zadná časť náprava Meritor C954 pripravené sedadlá
tu sa vozia malí francúzi a tu zas veľkí francúzi klasická predná náprava kabína vodča odspodu
interiér Récrea Renault Récreo predná náprava kabína vodiča
zadná náprava Metitor, klasické Áčka to okrúhle zúbkaté je vzduchom chladený retardér Thelma motor Iveco Cursor poistková skriňa
zadná náprava hriadeľ a retardér Thelma motor Iveco poistkova skriňa

Chýbajú mi fotky z dokončovacej haly kde pripravovali Citybusy pre Prahu. Na voľnej ploche blízko hlavnej cesty vystavovali skoro kompletnú výrobnú radu Karosy, tam bolo tiež občerstvenie a program. Pred jedálňou predávali suveníry. Keďže mi došiel film, pridávam čelo Aresu z autosalóna v Nitre.

Ares na autosalóne v Nitre interiér Aresu exteriér Aresu
Ares v Nitre interiér exteriér
motor Renault v Arese B952 bez transparentov B952
motor Aresu interiér 952 interiér 952

 prehľad, Múzeum dopravy Bratislava, Technické muzeum Brno, Donau masters, Tatra rallye, Stredom Európy, NTM Ireland, Porto, Karosa Vysoké Mýto, The Grand retro show, Električkové múzeum Dánsko, HMS Otus; Egeskov: Ľudia a mechanika 1860-1910, Veteranmuseum, Falck Museum.