Vyhlsenie k dianiu okolo MHD v Banskej Bystrici

My obania mesta Bansk Bystrica, zdruen pri nezvislej strnke o doprave v Banskej Bystrici bb.imhd.sk, sa s obavami pozerme na ohrozenie trolejbusovej dopravy. Namiesto kontatovania vysokch nkladov, je potrebn skr uvaova nad dokonenm vstavby trolejbusovej siete. A zatrolejovanie Ssovej umon rozumn linkov vedenie a zmiernenie rozdielu v nkladoch medzi autobusmi a trolejbusmi. Aj pri sasnch cench nafty a elektrickej energie je mon dosiahnu rovnovhu prkladom je Dopravn podnik mesta Preov. Zruenie trolejbusovej dopravy by bolo krtkozrak. Zmarili by sa investcie v minulosti a neskoria nprava by bola finanne nronejia. Rovnako ns znepokojuje neustle zhorovanie kvality mestskej hromadnej dopravy v naom meste, s m svis aj kadoron pokles potu cestujcich. Na zvrtenie tohto je trendu je nevyhnutn obnovi nstup vetkmi dverami, asov predplatn lstky, ako aj dva draz na alie atribty kvalitnej MHD - pravideln cestovn poriadky s krtkymi intervalmi medzi spojmi.

O ekologickej vhodnosti trolejbusovej dopravy niet pochb. Aj najmodernejie spaovacie motory, vyhovujce norme Euro V, spauj foslne paliv a vypaj splodiny priamo na mieste. Trolejbusov doprava m in truktru nkladov ako autobusov. Priame nklady na vykonanie konkrtneho spoja s asi o 5 Sk menie ako pri autobusoch. Na druhej strane do ceny vstupuj nklady na vstavbu a drbu trat, o u autobusov nie je. Aby sa udrala rozumn miera nkladov, je potrebn ma o najvyie vkony v kilometroch. Km pri autobusoch s nklady na PHM nezvisl od asu, nklady na elektrick energiu s najvyie v pike (tzv. 1/4 hodinov maximum). Pri dodran zsady rovnomernosti vkonov v priebehu da a maximalizcie celkovch kilometrickch vkonov trolejbusov me by vka nkladov na prevdzku autobusov a trolejbusov porovnaten. Prv etapa vstavby banskobystrickej trolejbusovej siete skonila v roku 1990, neskr bola z prostriedkov mesta postaven druh stopa okolo Sdliska (1992), trate na Tulskej, Moskovskej a Interntnej (1994). Poda orientanho vpotu by dokonenie siete stlo 250 mil. Sk. V cene nie s zahrnut nevyhnutn pravy cestnej siete, ktor s vak plnovan nezvisle na trolejbusoch. Aj po dokonen by postaoval sasn poet trolejbusov. Dvod na nkup novch trolejbusov je len nov kvalita - nzkopodlanos. Cena trolejbusu koda 24Tr je 12-13 mil. Sk, autobus rovnakho typu Karosa Citelis stoj 7,5 mil. Sk. Km autobusy sa predvaj aj v strednepodlanom preveden (Karosa B 952E stoj cca 4 mil. Sk), sasn trolejbusy je mon modernizova pomocou vmeny skeletu. Nzkopodlan vozidl nie s uren len pre postihnutch, uahuj nstup vetkm a zrchuj vmenu cestujcich.

V roku 2005 dolo k zmene vo financovan mestskej hromadnej dopravy. Km dovtedy pomhal vykrva stratu z prevdzky MHD tt (tzv. vkony vo verejnom zujme), od roku 2005 je vetko na pleciach miest. Na porovnanie roku 2004 zskalo mesto Bansk Bystrica na tento el prostriedky vo vke 83,6 mil. Sk, z toho 54,5 mil. Sk ben dotcia (na hradu straty) a 29,1 mil. Sk investin (na nkup vozidiel, vstavbu trat a ich rekontrukciu). Neslad medzi monosami a potrebami vystil do zruenia niekokch liniek v januri 2005 a kbov autobusy s pre poruchu odstavovan bez adekvtnej nhrady. Vo februri 2005 mestsk poslanci schvlili dotciu 18 mil. Sk, plus dotcia vo forme prenjmu majetku mesta cca 35 mil. Sk. U vtedy sa objavili vahy zruen trolejbusovej dopravy kvli vysokm nkladom. Koncom septembra 2005 vyhlsilo mesto verejn sa na prevdzkovatea MHD. V podmienkach ponka 40 mil. Sk dotciu a iada hradu za prenjom majetku mesta a zachovanie vkonov v rozsahu roku 2004. Prezentovan ponuky uchdzaov dokzali, e za danch podmienok nie je mon zvi kvalitu MHD a pokraovanie poklesu potu cestujcich bude zvyova tlak na dotovanie MHD zo strany mesta v alch rokoch. Vetky opatrenia na znenie straty (nstup prednmi dverami v roku 1994), i zvenie prjmov dopravcu (zruenie asovch predplatnch lstkov v roku 2000) mali len krtkodob inok a vdy nasledoval pokles potu cestujcich. Jedin zlepenie nastalo v kvalite vozovho parku vaka nkupu a modernizcim vozidiel od roku 1997. Nstup prednmi dverami znamen znan zdranie na zastvkach a sauje dodriavanie cestovnho poriadku. Platenie za kad jazdu nemotivuje cestujcich na pouvanie MHD, skr naopak. Z finannch dvodov mlo vyuvaj prestup a radej volia pe presun. Zrove sa ozvaj hlasy za alie priame spoje. V tejto svislosti je zarajca podobnos vvoja potu cestujcich v Banskej Bystrici a v iline, kde je tie vkonov tarifa. Priamo merne k poklesu potu cestujcich rastie poet ut v uliciach mesta, o spsobuje vytvranie zpch a zvyuje mekanie spojov MHD.

alie informcie je mon zska na jednotlivch sekcich www.imhd.sk, projekt vstavby trolejbusov do Ssovej je na www.kamim.sk.