Technické údaje o autobusoch Mercedes-Benz
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
Autobusy a trolejbusy (nielen) MHD
 prehľad, Chavdar, Ikarus, Irisbus, Iveco BUS, Karosa, Mercedes-Benz, Robur, Škoda, Solaris, SOR, TAM BUS, TEDOM, Troliga, zdroje a odkazy.

Mercedes-Benz, DE

Minibusy

Minibusy Mercedes sú postavené na podvozkoch Sprinter (menšie) a Vario. Mercedes-Benz Vario O 814 D [obr], montovaný v SAO Lučenec vyhral v roku 2000 tender podnikov SAD v kategórii malých autobusov. Kvôli zlým skúsenostiam dali v ďalšom tendri v roku 2001 podmienku väčšej šírky autobusu a motoru vzadu. To spĺňa len český SOR.

Vario má jednoduchú motorovú brzdu ovládanú páčkou pri volante. Cena bola 2,4 mil. Sk, dotácia v roku 2000 1 mil. Sk. V MHD jazdilo zrejme len v Banskej Bystrici, v ostatných SAD sa Vario z Lučenca využíva na prímestskú a diaľkovú dopravu (podľa výbavy). Prímestská (mestská) verzia má 2 dvere pre cestujúcich a jedny pre vodiča.

Sprinter jazdí v MHD Bratislava na minibusových linkách.

Mercedes-BenzSprinter 416 CDIVario O 814 D
rozmerydĺžka
6 590 mm
7 210 mm
šírka
1 944 mm
2 206 mm
výška
2 610 mm
2 850 mm
motortyp
OM 612 DE 27 LA
OM 904 LA
objem
2 685 cm3
4 249 cm3
výkon
115 kW / 3 800 ot.
100 kW / 2 000 ot.
krútiaci moment
330 Nm / 1 400 - 2 400 ot.
520 Nm / 1 200 - 1 500 ot.
prevodovkatyp
Mercedes-Benz M3
automatická
mechanická
prevody
5+1
5+1
počet miestna sedenie
10
18
na státie
14
22
spolu
24
40

O 345 Conecto

Mercedes-Benz O 345 sa vyrába od roku 1996 v Turecku. Určený je na mestskú a prímestskú dopravu. Podľa požiadavky zákazníka v dvoj-, aj v trojdverovom vyhotovení. Od roku 2002 sa predáva pod menom Conecto. Prímestské Conecto premáva v Nitre [obr] a v Prešove. V MHD Nitra premávajú sólo, aj kĺbové Conecto (stojí 6 765 770 Sk - 8,1 mil Sk s DPH) [obr].

Kým mestské autobusy Conecto C a Conecto G sú určené pre turecký a východoeurópsky trh, prímestské Conecto Ü a hlavne medzimestské vysokopodlažné Conecto H našlo svoje uplatnenie na západných trhoch. Tam zaplnilo medzeru medzi nízkopodlažným Citarom Ü a Integrom vhodným aj na zájazdy. Conecto H tak nahrádza O 407. Conecto M má dĺžku 12,8 m. Na výber je 6-stupňová mechanická a 4-stupňová automatická prevodovka.

Mercedes-BenzConecto C Conecto GConecto H
rozmerydĺžka
11 858 mm
17 883 mm
11 858 mm
šírka
2 500 mm
výška
2 994 mm
3 180 mm
úroveň podlahy
625 mm
860 mm
motortyp
Mercedes-Benz OM 457 hLA
objem
11 967 cm3
výkon
185 kW / 2 000 ot.
220 kW / 2 200 ot.
185 kW / 2 000 ot.
krútiaci moment
1 100 Nm / 1 100 ot.
1 250 Nm / 1 100 ot.
1 100 Nm / 1 100 ot.
počet miestna sedenie
35
40
48 - 52
na státie
60
102
0
spolu
95
142
48 - 52

V roku 2007 prišlo na trh nové Conecto - plne nízkopodlažné.

Mercedes-BenzConectoConecto G
rozmerydĺžka
11 950 mm
17 940 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 076 mm
úroveň podlahy
370 mm
motortyp
Mercedes-Benz OM 926 LA
Mercedes-Benz OM 457 LA
objem
7 200 cm3
11 967 cm3
výkon
210 kW / 2 200 ot.
260 kW / 2 000 ot.
krútiaci moment
1 120 Nm / 1 100 ot.
1 600 Nm / 1 100 ot.
prevodovkatyp
ZF HP 502 Ecomat
ZF HP 602 Ecomat
automatická
prevody
6+1
počet miestna sedenie
26
41
na státie
68
107
spolu
94
148

O 530 Citaro a CapaCity

Citaro je mestský nízkopodlažný autobus. Vyrába sa od roku 1997 keď nahradil O 405N. Druhá generácia prišla na trh v roku 2005, tretia je pripravená na rok 2011. Citaro L je 15 m dlhý autobus s tromi nápravami. Hnaná je druhá náprava, tretia je riadená. Najdlhší autobus O 530 GL sa predáva pod názvom CapaCity. Má štyri nápravy, dve zadné sú rovnako usporiadané ako v Citaro L. CapaCity má osobitý design a najlepšie sa uplatnilo na metrobusovej linke v Istanbule.

Mercedes-BenzCitaro KCitaroCitaro LE Citaro LCitaro GCapaCity (GL)
rozmerydĺžka
10 503 mm
11 950 mm
12 040 mm
14 995 mm
17 940 mm
19 540 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 076 mm
3 080 mm
úroveň podlahy
370 mm
340 mm
motortyp
Mercedes-Benz OM 906 hLA
Mercedes-Benz OM 457 hLA
objem
6 370 cm3
11 967 cm3
výkon
210 kW / 2 200 ot.
220 kW / 2 200 ot.
260 kW / 2 000 ot.
krútiaci moment
1 120 Nm / 1 100 ot.
1 250 Nm / 1 100 ot.
1 600 Nm / 1 100 ot.
prevodovkatyp
Voith
ZF HP 602 Ecomat
Voith
ZF HP 602 Ecomat
automatická
prevody
4+1
6+1
4+1
6+1
počet miestna sedenie
27
28
31
42
42
37
na státie
60
77
70
96
118
156
spolu
87
105
101
138
160
193

Prvé Citaro na Slovensku začalo jazdiť v Nitre. Ide o pôvodne predvádzacie vozidlo. Rovnakého pôvodu je Citaro CNG jazdiace v MHD Bratislava. Testovalo sa u nás aj Citaro L, ale ku kúpe nedošlo. V Bratislave sa vo februári 2008 testoval nový autobus Mercedes-Benz CapaCity [obr]. Tento autobus neskôr kúpila IKEA na linku č. 96 z Petržalky na letisko. Do konca roku 2010 preto jazdil s reklamou na Avion a IKEA. Na základe skúseností s CapaCity vyhlásil DPB verejnú suťaž na vozidlá tejto triedy. Prihlásil sa len Mercedes s CapaCity a uspel. V priebehu roku 2010 bolo do Bratislavy dodaných 25 nových CapaCity, na ďalších 15 kusov je opcia. Sériové CapaCity sa od prototypu odlišujú zasklením, usporiadaním interiéru a inými detailami.

Integro a Intouro

Integro je linkový autobus vhodný na medzimestskú dopravu aj zájazdy. Od Integra je odvodené Intouro. To sa ponúka aj vo verzii E (školský autobus pre Francúzsko a Belgicko).

Mercedes-BenzIntegroIntegro M Integro L IntouroIntouro M
rozmerydĺžka
12 140 mm
12 980 mm
14 920 mm
12 140 mm
12 980 mm
šírka
2 550 mm
výška
3 355 mm
úroveň podlahy
860 mm
motortyp
Mercedes-Benz OM 457 hLA
Mercedes-Benz OM 926 LA
objem
11 967 cm3
7 200 cm3
výkon
220 kW / 2 200 ot.
260 kW / 2 000 ot.
210 kW / 2 200 ot.
krútiaci moment
1 250 Nm / 1 100 ot.
1 600 Nm / 1 100 ot.
1 120 Nm / 1 200 - 1 600 ot.
počet miestna sedenie
53
57
69
55
59
na státie
19
9
42
0
spolu
87
105
101
55
59

Tourino, Tourismo a Travego

Ponuka autokarov začína menším Tourinom, pokračuje Tourismom a najvyšší komfort ponúka Travego. V ňom je k dispozícii aj 8 valcový motor s objemom 16 l a výkonom 350 kW.

Mercedes-BenzTourinoTourismo Tourismo MTourismo L TravegoTravego MTravego L
rozmerydĺžka
9 350 mm
12 140 mm
12 960 mm
13 990 mm
12 140 mm
12 960 mm
13 990 mm
šírka
2 400 mm
2 550 mm
výška
3 300 mm
3 620 mm
3 710 mm
úroveň podlahy
1 033 mm
1 330 mm
motortyp
MB OM 926 LA
Mercedes-Benz OM 457 hLA
objem
7 200 cm3
11 967 cm3
výkon
210 kW
260 kW
315 kW / 1 900 ot.
krútiaci moment
1 120 Nm
1 600 Nm
2 100 Nm / 1 100 ot.
prevodovkatyp
MB G 85-6
MB GO 190
Mercedes-Benz GO 210
prevody
6+1
počet miest**
36
-
***
34
49
53
57
49
53
57
****
32
44
48
52
44
48
52
*****
-
40
44
48