Holding Irisbus bol založený v roku 1999 s 50% podielom Renaultu a Iveca. Keďže 97 % vlastník Karosy bol Renault V.I., stala sa súčasťou združenia Irisbus. V Karose sa očakával prínos v dizajne. Vývoj a výroba vlastných autobusov by mali byť zachované. V rámci holdingu sa mala zameriavať na výrobu autobusov s vysokým štandardom, kým francúzske továrne ako v Annonay na hypertechnologické vozidla triedy Cityclass. Jedná sa o autobusy s hybridným pohonom Civis a trolejbusy s pomocným motorom Cristalis.
Od 1.1.2003 prebralo Iveco celý Irisbus. Značka Renault mohla byť používaná ešte 4 roky (do roku 2007). V roku 2003 Irisbus predstavil nové vlastné vozidlá Evadys a Midys. Do roku 2006 pokračovala výmena typových radov a reorganizácia rozdelenia výroby medzi závody. Najväčším výrobným závodom je bývalá Karosa, ktorá sa od 1.1.2007 premenovala na Iveco Česká republika. Na tejto stránke sú popísané prímestské a diaľkové autobusy pod značkou Irisbus, na samostatnej stránke sú uvedené mestské nízkopodlažné autobusy Irisbus Citelis.
Od mája 2013 sa Irisbus premenoval na Iveco Bus. S novým menom prichádzajú aj nové motory Euro VI. Nový mestský autobus Euro VI mal premiéru na 60. svetovom kongrese a výstave UITP o mobilite a mestskej doprave v Ženeve koncom mája 2013. Pre odlíšenie sú nové autobusy popísané na samostatnej stránke Iveco Bus.
Daily je tradičný minibus. Vyrába sa v mestskej verzii (v zadnej časti je NP plošina), diaľkovej a turistickej. Minibusy na podvozku Iveco Daily ponúkajú viacerí menší výrobcovia, v rôznych modifikáciách karosérie.
| Iveco | Daily City | Daily Way | |||
|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||||
| šírka | |||||
| výška | |||||
| motor | typ | ||||
| objem | |||||
| výkon | |||||
| krútiaci moment | |||||
| počet miest | na sedenie | ||||
| na státie | |||||
| spolu | |||||
Proway je midibus vyrábaný v spolupráci s tureckým výrobcom Oyotol. Diaľková verzia ma názov Proxys.
| Irisbus | Proway | Proxys | |||
|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||||
| šírka | |||||
| výška | |||||
| motor | typ | ||||
| objem | |||||
| výkon | |||||
| krútiaci moment | |||||
| počet miest | na sedenie | ||||
| na státie | |||||
| spolu | |||||
O niečo väčšie sú midibusy Midway a Midys. Vyrábaný bol v maďarskom závode Irisbusu (Ikarus F15) na podvozku Iveco Midirider.
| Irisbus | Midway | Midys | |
|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||
| šírka | |||
| výška | |||
| motor | typ | ||
| objem | |||
| výkon | |||
| krútiaci moment | |||
| počet miest | na sedenie | ||
| na státie | |||
| spolu | |||
Midway absolvoval predvádzacie jazdy po slovenských SAD, pár kusov skončilo začiatkom roka 2006 aj v Banskej Bystrici.
Na Autotecu 2006 v Brne bol predstavený linkový autobus Crossway. Je určený na prímestskú a medzimestskú dopravu. Neskôr prišiel na trh aj low-entry Crossway LE. Je určený na prímestskú dopravu. V priestore dverí má nízku podlahu, v zadnej časti je podlaha vyvýšená ako v bežnom Crosswayi. V niektorých mestách sa využíva 3-dverový Crossway LE na MHD, je lacnejší ako 100 % nízkopodlažný Citelis.
| Irisbus | Crossway 10.6M | Crossway 12M | Crossway 12.8M | Crossway LE 12M | Crossway LE 12.8M | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | |||||
| šírka | ||||||
| výška | ||||||
| úroveň podlahy | ||||||
| motor | typ | |||||
| objem | ||||||
| výkon | ||||||
| krútiaci moment | ||||||
| počet miest | na sedenie | |||||
| na státie | ||||||
| spolu | ||||||
Renault Ares je nástupcom Renaultu Tracer. Pod značkou Renault sa vyrábal v rokoch 1999 - 2001, neskôr Irisbus. Karosa začala vo februári 2002 vyrábať 15 metrový Ares. Ares je určený na dopravu na stredné a dlhšie vzdialenosti. Po úprave je možné Ares 15M využiť aj na prímestskú dopravu, kde nahrádza staršie kĺbové autobusy. Vzadu má 2 nápravy, prvá je hnacia a druhá je riadená. Ares sa prestal vyrábať spolu s Karosami radu 950 od 30.9.2006. Bol nahradený Arwayom.
| Irisbus | Ares 10.6M | Ares 12M, 12.8M | Ares 15M | |
|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | |||
| šírka | ||||
| výška | ||||
| podlaha | ||||
| motor | typ | |||
| objem | ||||
| výkon | ||||
| krút. moment | ||||
| prevodovka | typ | |||
| prevody | ||||
| hmotnosť | pohotovostná | |||
| celková | ||||
| kapacita | na sedenie | |||
| na státie | ||||
| spolu | ||||
Dopravca SAD Banská Bystrica kúpil jeden Ares 15M a 6 Aresov 12M, vrátane prevedenia LUX.
Na dlhšie trate ako Crossway je určený linkový autokar Arway. Premiéru mal v septembri 2005. Bol to prvý autobus Irisbus spĺňajúci normu Euro 4.
| Irisbus | Arway 10.6M | Arway 12M | Arway 12.8M | Arway 15M | |
|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||||
| šírka | |||||
| výška | |||||
| motor | typ | ||||
| objem | |||||
| výkon | |||||
| krútiaci moment | |||||
| počet miest | na sedenie | ||||
Evadys je autokar určený na zájazdovú a medzinárodnú dopravu. S výškou podlahy 1 380 mm ponúka veľký batožinový priestor. Vo výbave nájdeme aj WC. Vo verzii HD má vyššiu úroveň výbavy.
| Irisbus | Evadys H 12M | Evadys H 12.8M | Evadys HD 12M | Evadys HD 12.8M | |
|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||||
| šírka | |||||
| výška | |||||
| motor | typ | ||||
| objem | |||||
| výkon | |||||
| krútiaci moment | |||||
| počet miest | na sedenie | ||||
Renault Iliade je autokar vyrábaný v rokoch 1997 - 2006. Nadväzuje na Renault FR1. Prehľad modelov Renault Iliade:
| výbava | štandard 10,6 m | štandard 12 m | vyvýšená podlaha 12 m |
|---|---|---|---|
| základná | TEC | TE | TEX |
| stredná | RTC | RT | RTX |
| vyššia | GTC | GT | GTX |
U nás poznáme hlavne Iliade RTX.
| Renault | Iliade RTX | Iliade GTX | |
|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | ||
| šírka | |||
| výška | |||
| podlaha | |||
| motor | typ | ||
| objem | |||
| výkon | |||
| krút. moment | |||
| prevodovka | typ | ||
| prevody | |||
| kapacita | spolu | ||
BBDS vlastnila 5 ks Iliade RTX z rokov 2003 - 2006.
Najvyšší rad autokarov predstavujú Domino a Magelys.
| Irisbus | Domino HD | Domino HDH | Magelys HD 12M | Magelys HD 12.8M | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| rozmery | dĺžka | |||||
| šírka | ||||||
| výška | ||||||
| motor | typ | |||||
| objem | ||||||
| výkon | ||||||
| krútiaci moment | ||||||
| počet miest | na sedenie | |||||