Technické údaje o autobusoch Karosa radu 706 RTO
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
 kamim.sk > doprava > technika > Karosa > Škoda 706 RTO
prehľad, Sodomka, Škoda 706 RO, Karosa B 40, Tatra 500 HB, Škoda 706 RTO, rad Š 11, rad 700, rad 900, rad 950, Citybus, Citelis, Karosa CNG, DOD v Karose 21.9.2002.

Škoda 706 RTO - 1956 až 1974*

začiatok, technické údaje, ostatní výrobcovia, prototypy, autobusový príves Jelcz PO-1E.

Škoda 706 RTO CAR
Škoda 706 RTO MTZ
Autobus Škoda 706 RTO predstavili v roku 1956, má podvozok LIAZ (Liberecké automobilové závody) a nový motor radu Škoda 706 RT. Na začiatku existovali 2 návrhy karosérie. Jeden od Karosy (čo sa zrealizoval) a jeden od Liazu. Návrh LIAZu vychádzal z nákladneho auta LIAZ 706 RT. Od návrhu Karosy sa líšil predným čelom, blatníkmi a pod.

RTO ponúkali v prevedeniach LUX, CAR, MTZ a neskôr MEX. Okrem toho sa vyrábali rôzne modifikácie a špeciálne nadstavby ako napr. sťahovací voz, pojazdná predajňa a podobne.

Technické údaje

Uzavretá bezkapotová celokovové karoséria pozdvozkového typu je uložená na ráme na vulkanizovaných gumených blokoch. Okrem designu sa oproti RO zmenila aj výrobná technológia. Znížila sa pracnosť, zvýšila presnosť a rýchlosť výroby. Pri montáži sa osobitne skladala horná a spodná časť, ktoré sa napokon spojili. Oceľové plechy boli prinitované, alebo priskrutkované ku kostre. Pozdĺžne spoje prekrýva hliníkova lišta. Predné a zadné čelo je zaoblené s delenými panoramatickými oknami. Predné svetlá sú zapustené, hmlovky sú umiestnené pred predným nárazníkom. Smerovky sa nachádzaju na prednom čele a na bokoch v prvej tretine karosérie. Na zadnom čele su kombinované svetlé zadné, brzdové a smerovky. Uprostred pod zadným nárazníkom je svetlo spiatočky.
Kúrenie priestoru vodiča je teplovodné od motora, pre cestujúcich slúži naftové kúrenie Autobrzdy umiestnené pod podlahou v ľavej časti. Vetranie zabezpečujú 4 stropné ventilátory, výklopné časti okien a vetráky ovládané z miesta vodiča. Náhradné koleso je umiestnené vodorovne v zadnej časti vozidla.

Škoda 706 RTOMTZCARLUX
rozmerydĺžka
10 810 mm
šírka
2 500 mm
výška
2 900 mm
3 180 mm
2 980 mm
minimálna svetlá výška
260 mm
priemer otáčania
22 m
motortyp
radový vodou chladený 6-valec (125 x 160 mm) s priamym vstrekovaním Škoda 706 OHV
objem
11 781 cm3
výkon
117,8 kW / 1 900 ot., alt. 108 kW / 1 900 ot.
krút. moment
700 Nm / 1 200 ot., alt. 686 Nm / 1 200 ot.
prevodovkatyp
mechanická
prevody
5+1
maximálna rýchlosť
65 km/h
75 km/h
85 km/h
normovaná spotreba
28 l / 100 km
25 l / 100 km
22 l / 100 km
hmotnosťpohotovostná
8 590 kg
8 700 kg
8 950 kg
celková
14 400 kg
12 800 kg
príves
7 000 kg
1 500 kg
kapacitana sedenie
20 + 2
41 + 2
38 + 1
na státie
58
30
-
spolu
78 + 2
71 + 2
38 + 1

Rám je modifikovaný pre jednotlivé verzie, ale jeho koncepcia zodpovedá nákladným automobilom.

Diaľková verzia LUX má bohatšie presklenie, jedny mechanické (tzv. búchacie) dvere pre cestujúcich. Sedadlá sú usporiadané samostatne po pároch. Majú vankúše pérované oceľovými pružinami, lakťové opierky, sklápacie operadlá, vyvýšené s podhlavníkom. V zadnej časti sedadiel je popolník a sieťka na veci. Sedadlá a bočné steny sú mäkko čalúnené umelou PVC kožou, v spodnej časti steny je leštený hliníkový plech proti okopávaniu. Všetky okná majú zhrňovacie záclonky.

Linková verzia CAR má jedny skladacie elektropneumaticky ovládané dvere pre cestujúcich. Dvojsedadlá su umiestnené po oboch stranách vozidla, pri vodičovi je 1 sedadlo, vzadu 5. Sú trubkovej konštrukcie, mäkko čalúnené umelou PVC kožou. V strednej uličke je možné umiestniť 7 núdzových sedadiel. Nad sedadlami sú umiestnené odkladacie trubkové nosiče vypletané sieťkou. Na streche je trubková záhradka prístupná rebríkom.

Mestská verzia MTZ (mestský tuzemský) má dvojicu dvojkrídlových skladacích, elektropneumaticky ovládaných dverí pre cestujúcich. Za vodičom je čiastocná presklená medzistena so zhrňovacou záclonkou. Bočné steny sú obložené umakartom, strop je tapetovaný umelou kožou. V zadnej časti bol priestor pre sprievodcu, pri samoobslužnej prevádzke bol strojček na lístky umiestnený pri vodičovi nad motorom.

Motor má kompresný pomer 16,5, maximálne prevádzkové otáčky 1 900 a trvalý výkon 112 k pri 1 750 ot. Objem chladiacej kvapaliny je 45 l, veľkosť nádrže 175 l nafty, v prevedeni až LUX 350 l nafty.

stupeň prevodovky12345spiatočka
prevodový pomer7,644,622,601,591,007,00
stály prevod
5,62 MTZ (4,87 CAR, 4,42 LUX)
maximálna stúpavosť35,8 %20,7 %10,2 %5,5 %3,0 %-
pri rýchlosti5,469,116,226,141,7-

Interval výmeny motorového oleja bol stanovený na 4 000 km, prevodovkového na 20 000 km.
Riadenie je vybavené pneumatickým posilňovačom. "Keď vodič nevládal keruvať, musel zastať, popridávať plyn aby natlakoval vzduch a mohol ísť ďalej." :) Spojka je jednokotúčová, nesynchrónna.

Ostatní výrobcovia

Chavdar 11 G 5 (RTO)
Karosa n.p. patrila do odborového podniku LIAZ Jablonec nad Nisou. Do roku 1971 sa v nej vyrobilo celkom 14 451 kusov Škoda 706 RTO.

Státní výrobna autodílů (neskor LIAZ), závod Holyšov, spočiatku robila generálne opravy vozidiel Škoda 706 R a 706 RO pod označením 706 RTO - P. Keďže sa už diely pre RO nevyrábali, na podvozok RO sa montovala upravená karoséria RTO. Podobne sa vymieňal aj motor za novší zo 706 RTO. Od roku 1967 už kvôli trvalému nedostatku vozidiel v Holyšove prebiehala riadna výroba autobusov RTO na podvozku LIAZ Mníchovo Hradište. Tento úspešný autobus sa v ČSSR vyrábal do roku 1974.

V Poľsku prebiehala licenčná výroba Škody 706 RTO od roku 1959. Výrobcom bol Jelczańskie Zakłady Samochodowe - Jelcz/k Olawy, čiže Jelcz. Vyrábal autobus s rôznymi modifikáciami, vrátane mestského autobusu s automatickou prevodovkou, kĺbový autobus, či vyhliadkový bez strechy. V Poľsku výroba RTO pokračovala aj po skončeni výroby v Československu, dokonca sa k nám dovážali. Mestská verzia bola dovážaná pod označením Jelcz MEX 272.

V Bulharsku sa už od roku 1952 vyrábali autobusy Chavdar na podvozku Škoda. V roku 1968 predstavili v Botevgrade mestský autobus Chavdar 11G5. Od RTO MTZ sa líši len prednou maskou, typickou pre Chavdar. Rovnakú prednú masku má aj prímestsky Chavdar v licencii MAN. Tieto vozidla sa vyrábali až do pádu komunizmu, v 90-tych rokoch ešte prechádzali GO.

RTO/Jelcz sa v premávke zachovali do konca 80-tych rokov hlavne na zajazdovej doprave, v menšej miere aj v MHD.

Prototypy

Súbežne s výrobou RTO sa v Škode podarilo pripraviť niekoľko prototypov.
V roku 1956 bol vyrobený prototyp stredného samonosného autobusu SB 9, v roku 1958 mestský SB III a SB LUX IV.

Prototyp kĺbovej verzie RTO-K z roku 1960 sa nedostal do výroby, lebo naši dopravcovia preferovali autobusové prívesy a kým skončili testy prototypu, už sa pripravoval nový autobus Škoda 11. RTO-K si netreba zamieňať s Jelcz AP 02 a Jelcz 021, ktoré sa do Československa nedovážali.

K diaľkovému autobusu patrí aj klimatizácia, v RTO LUX ju predstavili v roku 1961.

Zaujímavosťou je automatická prevodovka. V roku 1961 sa začal vývoj mestského autobusu. Praga, ktorá končila s výrobou V3S, sa začala špecializovať na prevodovky. Prvou bola automatická prevodovka Praga 2M70. Testovala sa na autobusoch Škoda 706 RTO MTZ. Automat bol umiestnený najprv vedľa klasickej prevodovky, neskôr za ňou. Po overení sa prevodovka montovala do nových ŠM 11 a aj Ikarusov 280.

V roku 1968 vznikol v LIAZe Holyšov prototyp SVA SAP 11/RTO. SAP znamená samonosný autobusový podvozok. Okrem iného mal ležatý motor vpredu (ML 630), iné pruženie a prestaviteľné množstvo sedačiek (46 - 58). Návrh sa samozrejme nerealizoval.

Autobusový príves Jelcz PO-1E

Miesto zastaraného prívesu Karosa B 40 sa pripravoval novší model B 50, ktorý by zvýšil pohodlie, kapacitu a zosúladil by design s autobusmi Škoda 706 RTO, ktoré sa používali na ťahanie. Nakoniec padlo rozhodnutie presunúť výrobu do Jelczu. Na rebrinový rám podvozku sa z dôvodu unifikácie vzhľadu a dielov použili časti z RTO.

Vnútorná svetlá výška prívesu je1 900 mm, šírka dverí 900 mm a priemer otáčania 18 m.
Dvojmiestne sedadlá sú už umiestnené priečne. Interiér je podobný ako v RTO, naftové kúrenie Autobrzdy je umiestnené pod podlahou, rozvod teplého vzduchu je vedený kanálom na ľavej strane.

Na obe nápravy pôsobí prevádzková vzduchová brzda, parkovacia brzda je mechanická.

rozmery v mm
dĺžka x šírka x výška
pohotovostná
hmotnosť
celková
hmotnosť
počet miest rázvor
náprav
rozchod
náprav
svetlá
výška
maximálna
rýchlosť
6 924 x 2 500 x 2 900
dĺžka 8 409 mm s ojom
3 640 kg6 845 kg31 na sedenie
12 na státie
3 700 mm1 910 mm
1745 mm vzadu
250 mm60 km/h