Technicke udaje - prestavba autobusov Karosa na plyn
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
Autobusy Karosa od Sodomku po Citelis
 kamim.sk > doprava > technika > Karosa > rad Karosa 900
prehľad, Sodomka, Škoda 706 RO, Karosa B 40, Tatra 500 HB, Škoda 706 RTO, rad Š 11, rad 700, rad 900, rad 950, Citybus, Citelis, Karosa CNG, DOD v Karose 21.9.2002.

plynové Karosy

Karosa B 732 CNG

Karosa C 734 CNG

Karosa B 741 CNG
Prestavba autobusov na plynový pohon nie je nová. Počas druhej svetovej vojny na území Československa premávali plynové autobusy, vrátane pohonu na stlačený zemný plyn (CNG). Vo veľkom začali prestavby autobusov opäť v 90-tych rokoch. Hlavným dôvodom bola snaha ušetriť (cena CNG je nižšia ako nafty), nezanedbateľný je ekologický prínos. Pri prestavbe autobusov Karosa sa montuje vysokotlakový rozvod plynu a tlakové nádoby pod pohlahu vozidla, vrátane zosilnenia konštrukcie. Spočiatku sa využívala aj prestavba pôvodného motora, avšak výhodnejšia je montáž nového motora schváleného typu. Vývojom plynových motorov sa zaoberá Technická univerzita v Liberci (Výzkumné centrum spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka). Motory LIAZ vyrábala Škoda motory, a.s., po krachu LIAZu sa v roku 2002 premenovala na JAMOT a.s., neskôr súčasť holdingu TEDOM.

V rokoch 1992 - 1996 pre Dopravný podnik miest Mostu a Litvínova upravili motory typu ML 636 PB na LPG. Od roku 1994 začal vývoj motorov na pohon zemným plynom. Ako prvý bol koncom roku 1995 pripravený motor ML 636 NG. Porovnanie naftových motorov a ich plynových verzií:

motorpalivovýkonkrútiaci momentturbomedzichladič zmes
M 1.2 A ML 636
nafta
152 kW / 2 000 ot.
845 Nm / 1 100 - 1 200 ot.
áno
nie
-
M 1.2 C ML 636 NG
CNG
152 kW / 2 000 ot.
845 Nm / 1 350 ot.
áno
nie
chudobná
ML 637
nafta
175 kW / 2 000 ot.
1 050 Nm / 1 400 ot.
áno
áno
-
M 1.2 C ML 637 NG
CNG
175 kW / 2 000 ot.
1 020 Nm / 1 400 ot.
áno
áno
chudobná
ML 637 NGS
CNG
175 kW / 2 000 ot.
865 Nm / 1 000 ot.
nie
nie
stechio
ML 637 NGST
CNG
165 kW / 2 000 ot.
1 100 Nm / 1 200 ot.
áno
áno
stechio
ML 637 NGT
CNG
175 kW / 2 000 ot.
950 Nm / 1 500 ot.
áno
áno
chudobná
M 1.2 C ML 640 F NG
CNG
210 kW / 2 000 ot.
1 170 Nm / 1 400 ot.
áno
áno
chudobná

Na porovnanie uvádzam niektoré naftové motory LIAZ:

motornormavýkonkrútiaci momentturbomedzichladič
M 1.2 A ML 636
Euro 0
152 kW / 2 000 ot.
845 Nm / 1 100 - 1 200 ot.
áno
nie
M 1.2 A ML 636 N
Euro 1
155 kW / 2 000 ot.
920 Nm / 1 300 ot.
áno
nie
M 1.2 A ML 637 N
Euro 1
190 kW / 2 000 ot.
1 115 Nm / 1 300 ot.
áno
áno
M 1.2 C ML 636 E
Euro 2
175 kW / 2 000 ot.
1 050 Nm / 1 400 ot.
áno
áno

Motory LIAZ Euro 3 už do autobusov Karosa neboli dodávané, pretože v čase prípravy radu 950 (Euro 3) ešte neboli k dispozícii.

Prestavbu autobusov na pohon CNG propaguje na Slovensku Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Vlastní oprávnenie na prestavbu autobusov a tiež sieť čerpacích staníc. Prestavané autobusy zvyčajne dostali reklamu SPP. Pri generálnych opravách (GO) sa spočiatku využívala pôvodná karoséria. Vzhľadom na stav starých autobusov, neskôr sa pri GO vymieňal aj celý skelet autobusu. Takéto prestavby využíval DP Bratislava, aj DP Košice.

V dnešnej dobe dopravcovia preferujú nákup nových plynových autobusov Irisbus, SOR, či TEDOM.