Ikarus 280


Ikarus 280.08
© Kami
Prvý kĺbový autobus v Banskej Bystrici bol práve Ikarus 280, zvaný tiež "Harmonika". Od polovice 70-tych rokov postupne nahradil staršie autobusy Škoda 706 RTO s prívesom. Okolo roku 1990 jazdilo v meste asi 24 Ikarusov. Odvtedy sa už nedovážali nové Ikarusy. Po oprave získavali novú ŠPZ a nový náter. Kritická finančná situácia prinútila podnik kupovať aj ojazdené autobusy. Do roku 1996 takto opravou, či kúpou postavili celkom 13 vozov. Časť týchto vozov má oddelenú kabínu vodiča so samostatne otváranými dverami. To spôsobovalo problémy pri nastupovaní prednými dverami, keď pre cestujúcich ostala len polovica, aj tak úzkych dverí. Z prímestskej dopravy sa v MHD objavoval dvojdverový Ikarus 280.10, tak ako v 70-tych rokoch. Minimálne jeden z pôvodne pražských Ikarusov 280.08 mal automatickú prevodovku Praga. Po tom, čo za jazdy prevodovku stratil, bol rýchlo zoštrotovaný. Od roku 1988 sa do Ikarusov štandardne montovalo turbodúchadlo. V náročnom teréne mesta je využívané naplno. Od roku 1997 začala BBDS vykonávať GO Ikarusov pre seba aj pre iné dopravné podniky. Pre vlastné potreby zgenerálkovali 8 vozidiel Ikarus. Rok 2000 prežili bez úprav už len najmladšie vozy EČ 111 (BC 86-33) a BC 99-92 z roku 1989. Tým sa éra týchto spoľahlivých vozidiel končí. Pri priebežnom vyraďovaní sú postupne nahradzované vozidlami Karosa B941, resp. B961.
K 1.1.2004 ostalo v premávke 6 Ikarusov 280.08. Jednotlivé série autobusov sa odlišovali predovšetkým farbami. Staršie série mali lak svetlejšej červenej farby a 6-cípe disky Trilex. V interiéri boli biele madlá a kryty nad dverami, obloženie vnútorných stien malo pripomínať tmavé drevo. Sedadlá boli obtiahnuté svetlohnedou koženkou. Novšie série už mali tmavočerveno-bielu farebnú kombináciu, v interiéri čierne madlá, tmavohnedé koženkové sedadlá a svetlé obloženie. Posledné série mali gumené lišty po bokoch vozidla. Od roku 1990 dostávali autobusy pri opravách prevažne svetločervenú farbu. 4 vozidlá (BCA 01-33, BCA 08-43, BCA 25-76 a BCA 26-02) dostali "prímestský" svetlomodrý náter aj keď vždy jazdili len v meste. Vodiči a dielenskí pracovníci si zvykli farebne upraviť nárazníky, spätné zrkadlá a masku chladiča. Vozy 72, 77 a 111 mali za zadným sklom prídavné svetlá (smerovky, zadné brzdové a obrysové svetlá). Niektoré autobusy zaradené po roku 1990 mali nad predným sklom 3 oranžové svetlá (ako americké trucky) a oddelenú kabínu vodiča so samostatne otváranou polovicou predných dverí. Modré Ikarusy sa navzájom odlišovali kombináciou bielych alebo hnedých nárazníkov. Vozy po GO dostali od roku 1997 jednotný mestský červeno-biely náter, iba prvý voz mal tmavšie, krémové farby. V interiéri sú červené madlá, tmavohnedé koženkové sedadlá a svetlé obloženie. Podlaha je čierna gumená. BB-086AI mal protišmykovú podlahu ako Karosy B732 robené v rovnakom čase. Všetky vozy majú laminátový kryt nad kĺbom, buď červený, alebo bezfarebný. Na predné sklo sa lepia clony proti slnku. Rozšírené sú biele, červené a oranžové.

Základné technické parametre

Rozmery: 16 500 x 2 500 x 3 160 mm
Výška podlahy: 940 mm
Motor: RABA MAN D 2156 MT 6U (novšie), RABA MAN D 2356 HM6U (staršie)
10 690 ccm, 161,7 kW pri 2200 ot./min.
Počet miest: 37+110

Aktuálny vozidlový park

EČVGOrok výrobypôvodná ŠPZpoznámka
BB 006AG8/1997   
BB 815AF1/1998   
BB 367AJ1/2000 BC 5761 

úvod, program, fotky z akcie
história MHD, história v číslach; foto: ako slávia inde, historické fotky, SOR, Zuzana Dvorská
trasy liniek do 1949, 1961, 1974, 1981, 1986, 1989, 1992, 1993, 1995, 1999, 2004.
popisy Praga a Škoda 256, Škoda 706 RO a RTO, ŠM 11, Karosa B 731, B 732 a C 734, Karosa B 741 a C 744, Karosa B 931, B 932 a B 932E, Karosa B 941 a B 941E, Karosa B 952 a B 952E, Karosa B 961 a B 961E, Karosa Citybus 12, Ikarus 280, TAM 272, TAM 112 a B3 075, Vario a SOR, trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.