TAM 112, TAM B3 075, TAM 272


TAM B3 075CS
© Kami
V roku 1992 sa skončila systematická obnova vozidlového parku a dotácie sa neustále znižovali. V tej dobe sa začala rozvíjať spolupráca DPB so slovinskou firmou Tovarna automobilov in motorjev v Maribore (TAM). Mesto zakúpilo v roku 1993 s veľkou slávou jeden veľkokapacitný autobus - TAM 272 A 180 M za 250 tisíc DEM. Priniesol oživenie na bystrických cestách a dlho spoľahlivo fungoval.

Autobus vychádza z licenčného MANu. Výkonný motor spolu s prevodovkou Voith ponúka skvelé jazdné vlastnosti. Nevýhodou menšieho objemu motora je vyššia hlučnosť, keďže točí do vyšších otáčok. Okrem hlučnosti rušia aj drevené sedadlá, ktoré sú tvrdé a šmýkajú sa v zákrutách.

Vozidlo bolo dodané v bielo - červenej farebnej kombinácii. Drevené sedadlá mali žltú farbu. Usporiadané sú priečne, nad kolesami aj pozdĺžne, čo síce zvyšuje kapacitu, ale neprispieva pohodliu cestovania. Vodič má oddelenú kabínu, vpredu sa vchádza polovicou dverí. Po GO v roku 2001 dostal autobus vynovený interiér podľa Karosy GO. Protišmyková podlaha, sedadlá z Karosy, žltý náter madiel a vonkajšie transparenty EMtest 1. generácie. Zvonka je olakovaný v bystrickej farebnej schéme. Keďže autobus pár rokov nejazdil, ľudia naň reagovali ako na nový voz.

V roku 1993 sa začala rozsiahla rekonštrukcia Námestia SNP a bola z neho vylúčená akákoľvek doprava. Po premene na pešiu zónu bolo potrebné zabezpečiť dopravu do centra. Z toho dôvodu mesto zakúpilo malokapacitné TAM busy. TAM B3 075 je prototyp mestského minibusu na báze typu 122 A 70. Po príchode vzbudil zaslúženú pozornosť. Karoséria má oblé tvary, zadné kolesá sú sčasti zakryté karosériou. Okná sú lepené, vpredu aj vzadu jednodielne. Elektropneumaticky ovládané dvere pre cestujúcich sú umiestnené vpravo za prednou nápravou, vodič má vlastné dvere. Vpravo vedľa vodiča je sedadlo pre sprievodcu. Na zadnej lavici je štvorica sedadiel. Zájazdovky majú po ľavej strane dvojice sedadiel, na pravej strane po jednom. Vetranie je zabezpečené náporovými vetrákmi na streche (bez klimatizácie). Dvere sú jednokrídlové, vyklápané doboku. 1757 má biely náter (predaný), 1758 sivý náter so vzorom.
1759 s celoplošnou reklamou na OMV sa mierne odlišuje predným a zadným čelom kvôli inému umiestneniu motora a spôsobu chladenia. Dvere pre cestujúcich sú dvojkrídlové, otvárané dovnútra. Čalúnené sedadlá pre cestujúcich sú umiestnené po jednom po bokoch vozidla. Vetranie je zabezpečené stropnými zdvíhacími vetrákmi. Po GO dostalo vozidlo protišmykovú podlahu, poťahmi z Karosy 900 sú obložené steny vrátane strechy. Pod sedadlá boli pre cestujúcich domontované radiátory z Karosy. Pôvodný náter bol biely so vzorom ako má sivá zájazdovka.

Základné technické parametre 122 A 70

Rozmery: 7 060 x 2 270 x 2 980 mm
Motor: BF 4L 913C, naftový, preplňovaný turbodúchadlom,
chladený vzduchom, 4 valcový, 92 kW / 2500 rpm
Prevodovka: Z5 - 35 S mechanická synchronizovaná 5-stupňová
Počet miest na sedenie: 21+1+1

Základné technické parametre B3 075 CS

Motor: Cummins, naftový, preplňovaný turbodúchadlom,
chladený kvapalinou, 4 valcový, 102 kW / 2400 rpm, 3 972 ccm
Počet miest na sedenie: 14+28

Základné technické parametre TAM 272

Rozmery: 17 900 x 2 500 mm
Motor: MAN D 0826 LOH 08 (kvapalinou chladený 6-valec), 199 kW / 2500 rpm
Prevodovka: Voith D851.3 (3-stupňová automatická)
Počet miest: 39+141

Aktuálny vozidlový park

TypEČVŠPZRok výrobyPoznámka
122 A 70 TBB 265BSBCA 17581992.sivý 
B3 075 CSBB 266BSBCA 17591993reklama OMV 
272 A 180MBB 039BMBCA 10401993GO 2001


úvod, program, fotky z akcie
história MHD, história v číslach; foto: ako slávia inde, historické fotky, SOR, Zuzana Dvorská
trasy liniek do 1949, 1961, 1974, 1981, 1986, 1989, 1992, 1993, 1995, 1999, 2004.
popisy Praga a Škoda 256, Škoda 706 RO a RTO, ŠM 11, Karosa B 731, B 732 a C 734, Karosa B 741 a C 744, Karosa B 931, B 932 a B 932E, Karosa B 941 a B 941E, Karosa B 952 a B 952E, Karosa B 961 a B 961E, Karosa Citybus 12, Ikarus 280, TAM 272, TAM 112 a B3 075, Vario a SOR, trolejbusy 14Tr, 15Tr a 15TrM.